Raziskovalna naloga s področja sociologije
Avtorica: Pika Tomažin, 8. razred
Mentorica: Vilma Vrtačnik Merčun, prof. geogr. in soc.
Somentorica: dr. Daša Stanič
POVZETEK
Z raziskavo Uporaba mobilnih telefonov z vidika različnih generacij sem ugotavljala, koliko časa posamezne generacije preživijo na pametnih telefonih, katere njihove funkcije uporabljajo in kaj jim telefoni pomenijo. Izdelala sem anketo, ki jo je reševalo pet generacij. Vojna generacija in babyboom-erji so jo reševali večinoma v fizični obliki, ostale generacije (X, Y in Z) pa preko računalniškega programa 1KA. Anketo je rešilo 195 oseb: 13 % iz generacije Z, 17 % iz generacije Y, 37 % iz generacije X (od 45 do 59 let), 23 % iz generacije babyboom (60 do 79) let, najmanj (10 %) pa jih je bilo iz vojne generacije, ki je stara 80 in več let. Ugotovila sem, da večina vojne generacije (79 %) telefone uporablja do 30 minut na dan, 16 % te generacije pa telefona sploh ne uporablja. Največ časa na dan telefon uporablja generacija Y, in sicer 91 % posameznikov uporablja telefon več kot pol ure, od teh pa 36 % več kot dve uri. Pri vprašanju o uporabi različnih funkcij sem ugotovila, da telefon pogosto uporabljajo za telefoniranje in SMS sporočila anketiranci generacije X (73 % za telefoniranje in 71 % za SMS sporočila), glasbo na telefonu pogosto posluša najmlajša generacija (76 %), za navigacijo in fotografiranje telefon pogosto uporabljata generaciji X in Y (več kot 70 %), za 88 % generacije Y in 73 % generacije X je telefon tudi budilka, prav tako ti dve generaciji na telefonu pogosto iščeta informacije (94 % Y, 88 % X). Največ anketirancev vseh generacij uporablja družbeni omrežji Viber (58 %) in Facebook (50 %), mnogi pa tudi Instagram (43 %). Kljub temu so se pokazale velike razlike med generacijami glede uporabe družbenih omrežij. Predvsem izstopa generacija Z, ki pogosteje uporablja druga družbena omrežja kot ostale generacije (predvsem Tiktok in Snapchat). Uporaba telefona je zelo pomembna za 58 % anketirancev generacije Y in 41 % anketirancev generacije X, najmanj pa za anketirance vojne generacije.
Ključne besede: pametni telefoni, družbena omrežja, generacije